Tijdens de uitreiking van de Nationale Evenementenprijzen is Eindhoven uitgeroepen tot evenementenstad van het jaar 2018. Eindhoven staat al jarenlang in de top 5 van Evenementensteden in Nederland. Samen met de vier anderen grote steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht zijn wij verantwoordelijk voor 22,8% van het totale evenementenaanbod in Nederland.[1]
Volgens de vakjury was het duidelijk waarom Eindhoven de winnaar is: “Eindhoven is een stad die haar professionaliteit keer op keer bewijst. Het innovatieve karakter van de stad staat centraal en wordt ook zeer goed geprofileerd. [...] De stad koppelt een gedegen evenementenbeleid aan ruimte voor experiment en nieuwe evenementen. De jury signaleert een positieve uitwisseling tussen evenementenbeleid en citymarketing, met behoud van respect voor de autonomie van de evenementenorganisatoren."
Aantrekkelijk evenementenprogramma
Eindhoven247 heeft als taak om een samenhangend evenementenprogramma te realiseren, dat voor een breed publiek toegankelijk is en een goede spreiding biedt over doelgroepen, thema’s, tijd en ruimte. We doen dat door het samenstellen van een evenwichtige evenementenkalender en het beoordelen van alle plannen die organisatoren ontwikkelen voor evenementen in de stad. Organiseer je een evenement in Eindhoven, dan heb je mogelijk een vergunning nodig. Eindhoven247 adviseert de organisator over de subsidieaanvraag en loodst hem door de stappen van de vergunningsaanvraag. Daarnaast draagt de organisatie met zijn kennis op het gebied van evenementen en evenementenveiligheid zelf ook bij aan evenementen als GLOW.
GLOW Eindhoven in de spotlight
Een van de grootste projecten waar organisatorische ondersteuning aan wordt verleend is Stichting GLOW Eindhoven. Dat gebeurde o.a. op het gebied van strategie en projectmanagement. Er is in 2018 een record aan nieuwe partners en sponsoren, zowel nationaal als internationaal aangetrokken die als partners het lichtfestival mogelijk maken. Er zijn hele mooie verbindingen tot stand gekomen tussen het bedrijfsleven en kunstenaars wat geresulteerd heeft in een aantal innovatieprojecten.
De 13e editie van het lichtfestival was wederom een enorm succes. Ruim 750.000 bezoekers konden genieten van ruim 32 projecten van kunstenaar uit binnen- en buitenland. Daarmee heeft GLOW Eindhoven een positie in de top vijf van best bezochte lichtfestivals ter wereld verworven. Het onderscheidend vermogen van GLOW ligt in de ambitie dat er elk jaar lichtkunst wordt gecreëerd, waarbij de focus ligt op vernieuwing en talentontwikkeling. In 2018 heeft het festival ook nog eens de Evenementen Innovatieprijs gewonnen.
FINA Swimming World Cup
Naast Boedapest, Kazan, Doha, Beijing, Tokyo en Singapore maakt Eindhoven jaarlijks deel uit van het FINA Swimming World Cup circuit. Tijdens dit zwemevenement onder leiding van wereld zwemorganisatie FINA strijden in het Pieter van den Hoogenband zwemstadion de beste zwemmers ter wereld om de WorldCup korte baan (25m). Gedurende 3 dag hebben 12.000 toeschouwer het zwemstadion bezocht, 360 atleten vanuit 40 verschillende landen deelgenomen.
De wedstrijd staat bekend als zeer attractief en brengt een hoog show element met zich mee, hierdoor is het voor veel zwemmers de wedstrijd van het seizoen. Eindhoven247 heeft de lobby gevoerd om het evenement binnen te halen en daarnaast heeft het de Local Organizing Comity ondersteund in de samenwerking tussen de KNZB, Brabant Sport en de Gemeente Eindhoven.
Cozy Like a Stone
In samenwerking met PSV, Gemeente Eindhoven en Eindhoven365 heeft het evenementen team van Eindhoven247 een ludieke actie opgezet tijdens de aanloop naar de voetbalwedstrijd PSV – Tottenham Hotspur welke tegelijkertijd plaats vond met de Dutch Design Week. Een gezellig samen zijn van Engelse voetbal supporters op de Markt in Eindhoven naast een grote kunst installatie van de Dutch Design week was de uitdaging. Het resultaat: Een mini-campagne die de nadruk legt op de gezelligheid in Eindhoven en die het positieve gevoel onder de voetbalsupporters moet bevorderen. Al snel kwamen de partijen uit op de Brabantse uitdrukking: “het is hier kei gezellig” oftewel ‘Cosy like a Stone’, zoals elke Brabander zou uitleggen aan de Engelsman. In beeldmerk en ondersteund door de vibe, resulteerde dit in een warm welkom voor de Engelse fans op het beeldscherm en op vele bierviltjes in cafés op de Markt.
Wat ons betreft een warm welkom voor de Engelse supporters en een teken van de gastvrijheid van onze stad!
[1] Bron: G50 evenementenmonitor Respons 2018